Yhden sentin liike ryhtiin

posted in: ryhti | 0
Päätä särkee ja niskaa kiristää. Olo voi olla tuttu, mutta ei missään nimessä hyväksyttävissä.
Mitä vaikutuksia koet, jos hengittäminen tuntuu vaikealta lihaskireyksien takia tai lavan alla on kipupiste. Miten liikkumisesi muuttuu, jos alaselkää jomottaa tai lonkaa särkee. Huomaat, että edellä mainituilla on yllättävän isoja seurauksia ja sen takia ne vaikuttavat salakavalasti tai jopa suoraan mielialaasi. Yhden sentin liike opettaa sinut oivaltamaan.

Milloin viimeksi olet pomppinut

Pompannut vauhdikkaasti tuolista, pomppinut innosta lattialla, hyppinyt trampoliinilla, hypännyt laiturilta uimaan?
Pompulla on voimaa. Olet varmasti kuullut lasten ilon trampoliinilla tai kokenut jännityksen mahan pohjassa ennen kuin hyppäät kolmosesta. Kehomme reakoi muutenkin kuin vain laittaa lihakset tekemään työtä.
Tätä voit testata helposti pomppimisella. Olkoon olosi nyt minkälainen tahansa pomppi ylös, tee 10 reipasta hyppyä niin ylös kuin pääset. Miltä tuntuu? Huomaatko, että sitähän ihan, jos nyt voi hengästyäkin, niin innostuukin. Pomppiminen tuo sinulle enrgiaa.

Miksi ryhdillä on merkitystä

Edelliseen viitaten, jos tavalla liikkua on vaikutus mielialaasi, asennollakin on. Miksi siis haluaisit antaa olkapäiden kääntyä eteenpäin, yläselän pyöristyä ja pään työntyä eteenpäin. Kauhuksesi huomaat jostain valokuvasta, että pääsi on kuin kilpikonna kurottaisi kuorestaan ja niskassa on kyhmy. Se asento ei lisää hyvää oloasi, energiaa eikä itseluottamusta.
Kun kannat itseäsi optimaalisessa asennossa nilkoista päälakeen saakka, tunnet sen keveyden ja helppouden. Tavoitteena on tila, jossa lihaksesi, rankasi, sinä kokonaisuutena liikut helposti.

Testaa nyt yhden sentin liike

Tee testi ja huomaa miten pienellä voit vaikuttaa – niin ryhtiisi kuin oloosi. Etkö usko?  Testaa. Seiso lantion levyisessä haara-asennossa. Anna käsien roikkua rennosti sivuille (pst. joko katsoit tähän liittyvän videon). Mieti rintalastaasi, tunnustele sen rajat ensin. Löydät sen lähtevän solisluiden keskeltä alaspäin. Kylkiluut ovat siinä kiinni. Rintalasta on kravatin mallinen luinen alue.
Laske rintalastaasi 1 cm alaspäin, työnnä hieman selkärankaasi kohden. Suorastaan masentunut asento!
Mutta nosta sitten 1 cm ylöspäin, työnnä ulospäin. Sinä olet itsevarma ja hyvä ryhtinen, maailma on sinun!

Miten vaikutamme ryhtiimme

Ryhti koostuu palikoista. Jokaisella palikalla on oma neutraali paikkansa. Jokainen palikka vaikuttaa toisiin palikoihin. Jos lantio on työntynyt hieman sivulle, hartiarengas korjaa liikettä niin kuin pääkin. Tai jos pää on työntyneenä eteenpäin, miten se vaikuttaa kehon tasapainoon alaspäin tullessa.
Pyri optimaaliseen ja neutraaliin asentoon. Ei turhia jännityksiä. Kehosi on linjassa, jossa mikään lihas ei ole venytyksessä tai kiristy turhaan. Lihasryhmät aktivoituvat juuri niinkuin pitääkin, et korvaa jonkin lihasryhmän toimintaa väärillä lihaksilla. Kun hahmotat neutraalin asentosi, osaat korjata sen koska vain oikeaan.

Miten hyvä ryhti voi saada aikaan hyvän olon

Heräät aamulla, nouset kankeasti sängystä ja laahautunut kylpyhuoneeseen, mikä on fiilis? Minkälaista oloa viestii asento, jossa istut kumarassa yläselkä pyöristyneenä ja pää kallellaan kohti kännykkää. Kuten aiemmin mainituissa esimerkeissä, sinä osaat, tiedostat, hahmotat ja pystyt tekemään pieniä ihmeitä asentosi ja ryhtisi kanssa – huomaat, että ne vaikuttavat myös mielialaasi.
Seuraavaksi kun lähdet ulko-ovesta ulos, muista sentin liike. Ulkona astelet ryhdikkäästi. Voit kulkea hymyillen, jospa muut tietäisivät miten helppoa tämä on.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *