Miksi sinunkin kannattaa syödä aamupalaa?

posted in: ravinto | 0

miksi_aamiainen

Kuulutko niihin ihmisiin, joilla on aamuisin kiire, eikä aikaa aamiaiselle ole? Vai eikä ruoka maistu aamulla? Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miten aamiaisen väliin jättäminen vaikuttaa loppupäivän ruokailuihin?

Kolme hyvää syytä panostaa aamiaiseen

  • Aamupalalla siirrät elimistön yön paastotilasta ns. normaalitilaan
  • Hyvällä aamupalalla pystyt kuittaamaan ison osan päivän ravintoainetarpeistasi jo aamiaisella
  • Hyvä aamiainen auttaa sinua todennäköisesti tekemään parempia valintoja lounaalla, koska ruokailuvälisi ei ole venynyt mahdottoman pitkäksi

Hyvällä aamupalalla varmistat itsellesi virkeän aamupäivän! Jos mietit etukäteen koko viikon aamiaiset ja huolehdit tarvittavien ainesten löytymisestä kaapistasi, on terveellisen aamiaisen tekeminen helppoa.

”Jos syön aamulla, olen vain entistä väsyneempi ja nälkäisempi lounaalla”

Mitä vain ei tietenkään aamullakaan kannata syödä. Jos aamupalasi koostuu sokerista, valkoisista viljatuotteista tai herkuista, lähtee verensokerisi nousukiitoon heti aamusta. Ja se, mikä nousee nopeasti ylös, romahtaa myös vauhdilla alas. Vääränlaiset ruoat heti aamusta voivat tehdä koko päivän syömisten hallinnasta hyvin hankalaa.

Pelkän nopeasti imeytyvän hiilihydraatin syöminen aamulla ei siis ole hyvä vaihtoehto. Näin ollen myöskään erilaiset pussipuurot eivät ole kovinkaan kummoisia aamiaisia sellaisenaan. Jos olet pussipuurojen ystävä, tarkista ainakin tuotteen sisältämän sokerin määrä.

Mitä aamiaisessa tulisi huomioida?

Kestävyysurheilua harrastava nuori aikuinen tarvitsee luonnollisesti erilaisen aamiaisen kuin koko päivän toimistossa istuva, autoilua suosiva keski-ikäinen. Peilaa siis valintoja ikääsi ja fyysiseen aktiivisuuteesi.

Olitpa fyysisesti aktiivinen tai et, ruoan monipuolisuudesta et voi tinkiä! Luonnollisesti myös ajankäyttö ja omat mieltymyksesi vaikuttavat valintoihisi, vaikkakaan ei aina parhaalla mahdollisella tavalla.

Mitä aamiaisen tulisi sisältää?

Seuraavalla listalla pääset hyvään alkuun:

  • Vihanneksia, juureksia, marjoja ja/tai hedelmiä (mielellään kahta näistä)
  • Jonkin verran proteiinia (esim. maitotuotteista tai kananmunasta)
  • Hieman terveellistä rasvaa (esim. pähkinöistä, siemenistä, kasviöljystä ym.)
  • Täysjyväviljatuotteita aktiivisuustason mukaan (hiutaleita, mysliä tai leipää)
  • Vettä

Listasta näet, että vihannekset, proteiini ja rasva kuuluvat kaikkien lautaselle. Sinne kuuluvat toki myös runsaskuituiset, täysjyväviljasta valmistetut ruoat, mutta näiden määrään aktiivisuustasollasi on suuri merkitys. Muista juoda myös vettä! Pelkkä kahvi ei riitä.

Mistä aloittaa?

Jos olet sitä mieltä, että oma aamiaisesi ei ole kovin kummoinen tällä hetkellä, voit aina muuttaa tilanteen. Ennen muutosta on kuitenkin hyvä miettiä, mistä lähtee liikkeelle. Mieti siis mielessäsi, millaisia aamiaisia olet syönyt viimeisen viikon aikana. Lähde parantamaan niitä pikku hiljaa parempaan suuntaan, niin olet oikealla tiellä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *