Löytyykö lautaseltasi vihreitä vihanneksia?

posted in: ravinto | 0

Voi ei, saatat ajatella. Taas yksi artikkeli, jossa käsketään syömään vihanneksia. Monet meistä kaipaavat uutta tietoa ravitsemuksesta, mutta valitettavasti tietyt perusteet eivät muutu. Yritäpä koota terveellinen ruokavalio ilman vihanneksia. Silti moni meistä yrittää tätä arjessaan jatkuvasti.

Kenties kiinnostuisit enemmän, jos kertoisin sinulle uudesta lisäravinteesta, jota syömällä terveytesi paranee ilman, että muutat elintapojasi? Ihmisellä on uskomaton tapa yrittää löytää helppoja ratkaisuja omiin haasteisiisi. Silti todennäköisesti tiedät, että ne osa-alueet, joissa olet elämässäsi parhaiten onnistunut, ovat samoja kuin ne, joihin olet eniten panostanut.

Tällä en tarkoita, että terveellinen syöminen on millintarkkaa työtä tai että se vaatisi ääretöntä itsekuria. Mutta jos haluat noudattaa terveellisiä elintapoja, tulee sinun tehdä niin suurimman osan ajasta. Myös silloin, kun on huono päivä tai väsyttää. Vaikka ruoanlaitto ei huvittaisi, joudut yleensä valmistamaan terveellisen aterian sen sijaan, että klikkaisit kotiin kuljetetut pizzat ostoskoriin.

Miksi yksittäinen ravintolisä tai lisäravinne ei tee ruokavaliosta kokonaisuutena loistavaa, vaikka muuta väitettäisiin?

Onko sinulle joskus soittanut lisäravinnekauppias? Kertonut, kuinka juuri tällä tuotteella saat terveytesi ja ruokavaliosi kuntoon. Kuinka omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä, ja tämän tuotteen avulla saat niitä riittävästi? Mutta kun se ei riitä!

Mikään yksittäinen valmiste ei laita ruokavaliotasi kokonaisuutena kuntoon. Se voi ratkaista jonkun osa-alueen, mutta ei kaikkia. Tilannetta voi verrata puutarhaan, jossa hoidetaan vain yhtä kasvia. Sille annetaan vettä ja lannoitetta sekä huolehditaan sopivasta valosta ja lämmöstä. Muut kasvit jätetään hoitamatta. Yksi kasvi kukoistaa ja muut peittyvät rikkaruohoihin tai lakastuvat. Onko tällainen puutarha kokonaisuutena kaunis?

Yhtä lailla ruokavalio on oltava kunnossa kokonaisuutena.

Selvitä, kuinka paljon syöt vihanneksia

Tee tämä tehtävä juuri nyt. Ota esiin kynä ja paperia (tai tee tehtävä mielessäsi). Tärkeintä on tehdä tehtävä nyt.

Mieti kolmea viimeksi kulunutta vuorokautta. Kirjoita ylös, mitä erilaisia vihreitä vihanneksia olet syönyt viimeisen kolmen päivän aikana. Kun olet saanut vihreät vihannekset kirjattua, voit laajentaa tehtävää myös muunvärisiin vihanneksiin, juureksiin, marjoihin ja hedelmiin. Mitä keltaista, oranssia, punaista, valkoista tai sinistä/lilaa olet syönyt?

Saitko jotain kirjattua? Löytyikö eri värejä? Monipuolisesti eri vihanneksia ja marjoja, ei pelkästään hedelmiä? Oletko tyytyväinen listaasi? Osaatko arvioida, onko kokonaismäärä keskimäärin vähintään puoli kiloa päivässä?

Vai etkö saanut mitään kirjattua? Omko ongelmasi joku seuraavista?.

Ongelma 1. Et viitsinyt tehdä koko tehtävää.

Ehkä se oli typerä tai tuntui turhalta. Harva meistä haluaa aidosti nähdä, mitä oikeasti syö. Kerromme itsellemme erilaisia tarinoita siitä, millaisia elintapoja noudatamme, kuinka paljon liikumme tai miten terveellisesti syömme.

Saatamme muistaa erinomaisesti viime tiistaina syömämme salaatin, mutta meillä ei ole mitään kokonaiskäsitystä, kuinka monta suklaakarkkia olemme viikon aikana hakeneet kahvihuoneen karkkikiposta.

Koska me kaikki tiedämme, että vihanneksia tulisi syödä, saatamme kuvitella, ettei vihannesten puute voi ainakaan meidän ongelma olla. Haluamme jonkun muun ratkaisun. Mutta sinun on oltava valmis katsomaan, kuinka paljon vihanneksia oikeasti syöt, jos haluat olla varma, että syöt niitä tarpeeksi.

Ongelma 2. Et muista, mitä olet syönyt.

Tämä on iso ongelma myös ravitsemustieteen tutkimuksessa. Ihmiset eivät muista, mitä he ovat syöneet. Tiettyjen kysymysten avulla muistia voi saada heräämään, mutta täysin tiedostamatta tehdyt ruokavalinnat jäävät helposti unohduksiin.

Jos et todella muista, mitä olet syönyt, voit tehdä tehtävän seuraavien kolmen päivän aikana. Valokuvaa kaikki ruoat, mitä syöt seuraavien kolmen päivän aikana. Siten voit arvioida siellä näkyvien vihannesten määrää.

Tällä tavoin toimimalla on aina olemassa riski, että muutat syömisiäsi, kun tiedät, että ne pitää kuvata. Tutkimusten mukaan ihmiset muuttavat syömisiään, kun niitä esimerkiksi joutuu kirjaamaan ylös. Jos koet tarvetta kaunistella syömisiäsi, mieti, mitä yrität olla näkemättä? Mitä yrität piilottaa jopa itseltäsi?

Ongelma 3. Tehtävä tuntui liian työläältä.

Jos näin on, voit tehdä tehtävät valokuvaamalla syömäsi ruoat seuraavien kolmen päivän aikana. Jos sekin tuntuu haastavalta, on todennäköistä, että pieninkin panostus ravitsemukseen tuntuu sinusta työläältä. Kertooko se jotain motivaatiostasi muuttaa elintapojasi?

Jos ruokavalion miettimiseen ei yhtään viitsi panostaa, eivät tulokset välttämättä päätä huimaa. Neuvoni sinulle on, että aloita pienestä. Mikä tahansa uusi pieni tapa auttaa. Jos et ole ennen syönyt iltaisin kasviksia, ala syömään niitä nyt 200 g joka ilta. Tai noin 2-3 kourallista, jos et halua punnita. Toinen hyvä vaihtoehto on päättää, että syöt joka päivä annoksen marjoja.

Harva meistä syö automaattisesti paljon vihanneksia. Yleensä siihen joutuu kiinnittämään hieman huomiota. Minäkin joudun, vaikka olen ravitsemusasiantuntija. Silti minäkin olen aikanaan ”joutunut” opettelemaan syömään runsaasti vihanneksia ja juureksia. Nykyään syön niitä kenties aika automaattisesti, mutta syömäni valikoima ei pysy laajana ilman tietoista päätöstä.

Edelleenkään en vahingossa ala höyryttämään parsakaalia tai pilkkomaan kesäkurpitsaa ja munakoisoa lisukkeeksi. Minun täytyy päättää, että teen näin. Nämä ovat ensimmäisiä asioita, jotka omasta ruokavaliostanikin jäävät pois, jos annan ruokavalioni vain olla.

Sinäkin voit muistuttaa itseäsi lounasravintolassa, että puolet lautasesta on hyvä täyttää tarjolla olevilla vihanneksilla ja juureksilla. Käytä tällaiset tilanteet aina hyväksesi, kun joku muu on puolestasi laittanut monipuolisen valikoiman tarjolle! Kuorinut, pessyt ja pilkkonut. Sinun tarvitsee vain nostaa ne lautasellesi. Se ei ole iso vaiva terveytesi eteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *