Istuminen tappaa – voisitko istumisen sijaan välillä…

posted in: ryhti | 0

… seistä pöytäsi ääressä.

… asettua slaavikyykkyyn.

… hoitaa puhelun kävelemällä.

 

Miksi pitäisi välillä seistä?

 

Jos istut päivittäin kuusikin tuntia se vaikuttaa kehoosi monella eri tavalla. Jatkuva istuminen saa aikaan, että ryhtisi painuu kasaan, olkapääsi kääntyvät eteen päin, yläselkäsi kyfosoituu, kumartuu, pääsi työntyy eteenpäin. Lihaksesi ovat vääränlaisessa venytyksessä tai lyhentyneessä tilassa. Lue lisää istumisen vaarallisuudesta täältä. Eikä siinä kaikki, lihaksesi ovat passiivisessa tilassa. Onko siitä haittaa? On. Aineenvaihduntasi ei toimi, et kuluta juuri yhtään.

 

Onko sinulla pöytä, jonka korkeutta voit säätää? Jos on, sinun on helppo säätää se ergonomiselle korkeudelle. Jos työskentelet koneella, säädä näyttö silmiesi korkeudelle ja näppäimistö niin, ettei käsillesi tule turhia jännitteitä. Muista myös pitää käsivarret lähellä kehoasi.

 

Jos sinulla ei ole sähköpöytää, voisitko silti välillä pompata tuolista ylös. Nouse ylös vaikka aina, kun joku tulee sinulle juttelemaan. Tai laita kännykkä hälyttämään 20 minuutin välein. Nouse ylös, kävele muutama askel venytellen käsiäsi ylöspäin. Säädä puhelin pompauttamaan sinut ylös taas kohta ja istu alas töihisi.

 

 

Kyykkiä töissä? Enhän minä voi…

 

Miksi et. Mitä muutkin sanoo? Sinä voit haastaa heitäkin kokeilemaan – kuka uskaltaa 🙂 Voisitko ehkä lukea jonkun tekstin asettumalla kyykkyyn? Slaavikyykky = leveä haara asento, selkä asettuu lepäämään, kun laskeudut kyykkyyn. Paino on tasaisesti jalkapohjilla ja lonkat avautuvat.

Jos asento tuntuu haastavalta aseta takapuolen alle tyyny tai nojaa vaikka seinään. Jos sinulla on läppäri käytössäsi, voit laskeutua jopa sen kanssa alas nauttimaan syväkyykystä.

Mitä hyötyä syväkyykystä on?

  • autat selkää rentouttamaan
  • lonkkanivelen liikerata kasvaa (lonkkien huono liikkuvuus voi ilmetä polvi- tai selkäkipuina, jotka helpottavat)
  • lihaksesi vahvistuvat ja ovat joustavia
  • voitelet niveliä ja torjut nivelrikkoa ja muita nivelvaivoja
  • apua ummetukseen ja muihin ruuansulatusvaivoihin

Kokous tai puhelut kävellen?

 

Palaveria palaverin perään, skypellä, neukkarissa ja puhelimessa – istut. Istuminen täyttää päiväsi. Miten olisi tapaaminen tai kokous kävellen talonne käytävillä tai jopa pihalla? Miten saa hoidettua muistiinpanot ja yhteenvedot? Voisitteko nauhoittaa ne tai ehkä nopeat avainsanat ipadille tai kännykälle riittävät.

Puhelin soi – nouse ylös ja vastaa vasta sitten. Jos puhelu sallii sen, kävele huoneessasi edestakaisin tai tee varpaille nousua, sitä ei huomaa hengityksestä 😉

Pääasia on siis, että aina, kun mahdollista vältä istumista. Kaikki asennon vaihdot, juomalasin hakureissut, tuolin vaihdot, kahvikupin täyttämiset, seisomaan nousut, työkaverin pöydän ääreen kävelyt mailin lähettämisen sijaan – pelastavat sinut istumisen aiheuttamilta haitoilta. Joko kokeilit tätä ihanaa avaavaa asentoa?

Paras apu on…

… tauottaa istumista 20 minuutin välein. Jos kuljet työmatkat istuen, jos itse ajat – unohda, mutta julkisissa seiso istumisen sijaan. Aloita kokeilu joillakin edellä mainituista jo tänään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *